به همت امور فرهنگی و اجتماعی و انجمن علمی آموزش ابتدایی؛
برگزاری کارگاه مدیریت کلاس درس در پردیس علامه طباطبایی بوشهر
به همت امور فرهنگی و اجتماعی و انجمن علمی آموزش ابتدایی، کارگاه مدیریت کلاس درس در سالن همایش پردیس علامه طباطبایی بوشهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر، ساناز بهارستانی مدرس کارگاه مدیریت کلاس درس و استاد دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در این کارگاه علمی اظهار داشت: مدیریت کلاس یک فرآیند سازمان یافته با هدف ایجاد یک محیط یادگیری راحت و موثر برای دانش آموزان است.
استاد دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: مدیریت خوب کلاس به عوامل مختلفی از جمله سازماندهی فضایی(توزیع صندلی ها به گونه ای که امکان تعامل و نظارت بر دانش آموزان را تسهیل کند)، ایجاد قوانین( ایجاد قوانین رفتاری واضح و شناخته شده برای همه و متعهد به اعمال منصفانه آنها)، ایجاد انگیزه در دانش آموزان( استفاده از روش های انگیزشی که دانش آموزان را برای مشارکت و یادگیری هیجان زده می کند)، ارتباط خوب( ایجاد یک پل ارتباطی مؤثر بین معلم و دانش آموز، که به درک نیازهای دانشآموزان و برآورده کردن آرزوهای آنها کمک می کند) و مدیریت زمان( برنامه ریزی خوب زمان و فعالیت های درون کلاس درس برای اطمینان از دستیابی به اهداف آموزشی) بستگی دارد.
بهارستانی بیان داشت: مدیریت موثر کلاس درس به بهبود تجربه یادگیری و به ایجاد رابطه مثبت بین معلم و دانش آموزان کمک می کند که اثربخشی فرآیند آموزشی را افزایش می دهد.
وی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر مدیریت کلاس فرآیندی است که تضمین می کند که درس های کلاس بدون رفتار مخرب دانش آموزان به خوبی اجرا می شوند.
بهارستانی دراین زمینه با اشاره به برخی از جنبه های کلیدی این فرآیند ادامه داد: تنظیم انتظارات واضح، تقویت مثبت، استراتژی های پیشگیرانه، ارتباط موثر و حل تعارض این نکات کلیدی هستند.
وی به تشریح مباحث تنظیم انتظارات واضح، تقویت مثبت، استراتژی های پیشگیرانه، ارتباط موثر و حل تعارض پرداخت و تصریح کرد: در تشریح مبحث تنظیم انتظارات واضح باید به قوانین و رویه ها( قوانین و روال های واضح را از روز اول برای ایجاد یک محیط ساختاریافته تنظیم کنید)، اجرای مداوم( اطمینان حاصل کنید که قوانین به طور مداوم و منصفانه برای حفظ نظم اعمال می شوند) آن توجه کنیم و در بحث تقویت مثبت نیز مبحث پاداش و ستایش(رفتار مثبت را برای تشویق به تبعیت و انگیزه تشخیص دهید و به آنها پاداش دهید) و بازخورد سازنده(بازخورد مشخص و سازنده ارائه دهید تا به دانش آموزان کمک کنید تا بفهمند چه کاری را به خوبی انجام داده اند و کجا می توانند پیشرفت کنند) و در استراتژی های پیشگیرانه بحث دروس جذاب( دروس جالب و تعاملی را برنامه ریزی کنید تا دانش آموزان را درگیر خود نگه دارید و از خستگی جلوگیری کنید) و نظارت فعال(برای نظارت بر رفتار دانش آموزان و ارائه کمک در صورت نیاز در کلاس درس حرکت کنید) و در مبحث ارتباط موثر نیز مباحثی چون دستورالعمل های واضح(دستورالعمل های واضح و مختصر بدهید تا مطمئن شوید دانشآموزان آنچه از آنها انتظار می رود را درک می کنند) و گفتگوی باز(ارتباط باز با دانش آموزان را تشویق کنید تا اعتماد ایجاد کنید و به نگرانی هایی که ممکن است داشته باشند، رسیدگی کنید) و در بحث حل تعارض به رویکرد آرام(با آرامش و احترام به تعارضات بپردازید تا تنش ها را کاهش دهید) و مبحث حل مسئله (با دانش آموزان کار کنید تا راه حل هایی را برای تعارضات بیابید که منصفانه باشد و باعث ایجاد محیط مثبت کلاس درس شود) می توان اشاره داشت.
بهارستانی به بیان چند راهکار موثر برای برخورد با دانش آموزانی که در کلاس درس دچار مشکلات رفتاری هستند، پرداخت و اضافه کرد: از جمله این راهکارها می توان به واکنش اولیه( شامل نظارت فعال و هشدار اولیه)، تعیین حد و مرز( شامل قوانین روشن و عواقب ثابت)، ترویج رفتار مثبت(شامل پاداش و تشویق و الگوسازی)، راهبردهای مداخله فردی(شامل جلسات انفرادی و برنامه های اقدام فردی)، مشارکت والدین و جامعه( شامل ارتباط با والدین و برنامه های جامعه)، آرامش و کنترل خود را حفظ کنید( شامل کنترل تکانه و تعامل حرفه ای، ایجاد روابط مثبت( شامل ایجاد اعتماد و گوش دادن فعال) و یادگیری اجتماعی و عاطفی( شامل توسعه مهارت ها) اشاره کرد.
وی تصریح کرد: با پیروی از این استراتژیها، میتوانید مدیریت کلاس را بهبود بخشید و با دانشآموزانی که مشکلات رفتاری دارند ، به طور مؤثر برخورد کنید؛ همچنین مدیریت مؤثر کلاس درس، محیط آموزشی ایمن و سازنده ایجاد می کند و به معلمان و دانش آموزان اجازه می دهد تا بر آموزش و رشد تمرکز کنند.
بهارستانی با بیان اینکه ایجاد یک محیط کلاسی مناسب برای مدیریت کلاس جزء ضروری فرآیند آموزشی است، به برخی از عواملی که در دستیابی به این هدف کمک می کنند اشاره کرد و گفت: طراحی خوب کلاس درس، جو مثبت و محرک، وضوح انتظارات و قوانین،. حمایت از روابط مثبت، استفاده از ابزار و منابع آموزشی و تقویت مهارت های مدیریت زمان از جمله این عوامل است.