در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر برگزار شد؛
همایش مولفه های معلم تراز در گام دوم انقلاب اسلامی
از سری برنامه های پیش نشست همایش ملی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی همایش مولفه های معلم تراز در گام دوم انقلاب اسلامی در پردیس بنت الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر، عضو هیات علمی دانشگاه در این همایش در جمع دانشجومعلمان اظهار داشت: موضوع بحث ما در این همایش مولفه های معلم تراز در گام دوم انقلاب اسلامی با تاکید بر تربیت انقلابی در منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.
حسن جوادی نیا گفت: فن معلمی هنری ظریف و حساس است که با کمترین لغزش و خطا خسارت جبران ناپذیری بر شخصیت فراگیر وارد می کند و قطعا هر گونه رفتار صحیح و سنجیده موجب آینده ای درخشان برای فرد می شود.
جوادی نیا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ارتباط با معلمی بیان داشت: فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب برای ما حکم نقشه مسیر شکوفایی اهداف انقلاب اسلامی را دارد؛ بنابراین بر آن شدیم تا از دیدگاه آن حکیم فرزانه شاخصه های معلم مطلوب را ارزیابی کنیم.
وی خاطرنشان ساخت: ما به معلمانی نیاز داریم که بتوانند دانش آموزان را به سلاح آموزه های مادی و معنوی تجهیز کند و آموزگار نمونه باید متصف به صفات متفاوتی باشد و به صورت همه جانبه رشد کرده باشد.
جوادی نیا تاکید کرد: در جنبه های انقلابی گری، معلم باید در عین مجاهدت در حوزه علم و اندیشه، اهتمام و جدیت بسیاری در عرصه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دوران خود به ویژه در راستای تقویت گفتمان انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: در جنبه بصیرت باید به گونه ای باشد که دانش آموزان اغلب در نگاهشان به معلم شخصیتی را ببینند که دارای رفتاری منطقی، دقیق و برنامه ریزی شده است و برای هر کلام و گفتار خود دلیل و برهانی از پیش آماده دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: با نگاه به تاریخ و اشراف به حوادث عبرت ساز گذشته آرمان خواهی و آرمان گرایی را به دانش آموز منتقل کند و فراموش نکند هدف از آموزش تنها افزایش معلومات مخاطب نیست، بلکه هدف اصلی پرورش ایمان و نیل به تربیت دینی و الهی است و خودسازی و هویت دینی خود را در پرتو معنویت ارتقا بخشد.
وی تصریح کرد: معلم باید در عین تربیت فردی، ضرورت انجام عملیات سازمان یافته و تشکیلاتی در انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف آن در جامعه را درک کرده و اهتمام ورزد.
جوادی نیا متذکر شد: همچنین معلم باید دغدغه ظاهرمحوری و تقلب های علمی را از سر فراگیران بیرون آورد و با ایمان و اندیشه ورزی و تفکر نقاد، مخاطبش را تحلیل گر و دقیق بار بیاورد و همیشه این امید را در دل ها یادآور شود که ما می توانیم و به خودباوری در پیشرفت علمی و عملی و حوزه های مختلف زندگی تاکید ورزد.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در پایان گفت: راهکارهایی مثل الهام از بیانیه گام دوم و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برگزاری دوره های تئوری و عملی ضمن خدمت، فیلتر قوی جذب و گزینش معلمان، اصلاح سیاست های کلان و فراهم آوردن زمینه پیشرفت ضمن خدمت برای این مدل معلم پروری کارآمدی دارد.