مدیریت امور پردیس های استان بوشهر

کارشناس مسئول پژوهش و فناوری پردیس علامه طباطبایی بوشهر

نشست نقد و بررسی کتاب شازده کوچولو برگزار شد

کارشناس مسئول پژوهش و فناوری پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: به همت معاونت آموزشی، فرهنگی و پژوهشی پردیس علامه طباطبایی بوشهر نشست نقد و بررسی کتاب شازده کوچولو در سالن آمفی تئاتر این پردیس برگزار شد.

دکتر حیدر امیری با بیان این مطلب در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر اظهار داشت: در این نشست نقد و بررسی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر، معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی پردیس علامه طباطبایی بوشهر و جمعی از کارکنان و دانشجومعلمان پردیس های استان حضور داشتند.کارشناس مسئول پژوهش و فناوری پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: در نشست امروز که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد دو تن از دانشجومعلمان به نام های الهه کارگر و احمدرضا بشیری به ارائه بخش هایی از کتاب پرداختند.امیری بیان داشت: در این نشست همچنین دکتر سید محمد هاشمی فرد از اساتید دانشگاه به بررسی ادبی این اثر و دکتر حیدر محمدی باغملایی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر به بررسی روانشناختی آن پرداختند.استاد دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در این نشست در بررسی ادبی کتاب شازده کوچولو اظهار داشت: این کتاب توسط چند نویسنده ترجمه شده که در اینجا می خواهم این کتاب را با ترجمه احمد شاملو از شاعران برجسته قرن معاصر بررسی کنم.دکتر سید محمد هاشمی فرد گفت: کتابی در جامعه مقبول واقع می شود که ادبی باشد؛ شباهت زیادی بین این کتاب و اشعار حافظ می بینم و این کتاب بدون هیچ ادعایی این ویژگی ها را دارد.هاشمی فرد با اشاره به ویژگی های کتاب شازده کوچولو بیان داشت: این کتاب، کتابی با رویکردهای اجتماعی، روانشناختی و با نگرش سیاسی و نمادین است و کتاب از واقعیت به سمت تخیل حرکت می کند و وقتی کتاب را می خوانید در حقیقت انگار یک گزارش می خوانید.وی تصریح کرد: این کتاب از لحاظ ادبی از آغاز گره ایجاد می کند؛ یعنی اینکه ذهن مخاطب را درگیر می کند و ذهن خواننده پا به پای نویسنده، قهرمان و راوی داستان حرکت می کند.هاشمی فرد خاطرنشان ساخت: کتاب با زبان ساده، صمیمی، روزمره، بی پیرایه، سنتی، سنت شکن، آشنا، آشنازدا، فولکولوریک و ... است و ویژگی کتاب های ژرف این است که هر کسی به اندازه خود می تواند از آن برداشت های متفاوت داشته باشد.عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر نیز در بررسی روانشناختی این اثر اظهار داشت: نویسنده در اول کتاب اثرگذاری خود را بر روی مخاطب آن دارد.حیدر محمدی باغملایی گفت: نویسنده به خوبی در سراسر کتاب به نحوه اندیشیدن کودک توجه کرده است و این مطلب کم و بیش مطابق نظریه رشد شناختی پیاژه است.محمدی باغملایی بیان داشت: در نظریه پیاژه کودکان در دوره پیش عملیاتی (2 تا7) سالگی هستند و به اعتقاد وی این فرآیند ناشی از (خودمرکزگرایی) کودک است.عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: نویسنده به حوزه محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن توجه داشته و نقدی هم به مشکلات زیست محیطی دارد.