مدیریت امور پردیس های استان بوشهر

آئین بزرگداشت هفته پژوهش دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در آئین تجلیل از پژوهشگران این دانشگاه اظهار داشت: هفته پژوهش در این دانشگاه کم کم دارد از جایگاه خوبی به همت مسئولان مرتبط در این زمینه برخوردار می‌شود.
اکبر مولایی گفت: هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب پژوهش در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر فاصله داریم.
مولایی بیان داشت: پژوهش در دانشگاه هنوز آن جایگاه مطلوبی که مد نظر یک دانشگاه است را هنوز پیدا نکرده و دلیلش نیز این است که عمر پژوهش در دانشگاه فرهنگیان به گشایش این دانشگاه در سال ۱۳۹۱ بر می‌گردد.
وی با بیان اینکه تا قبل از تبدیل مراکز تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان بعد پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، بعد بسیار پر رنگی نیست، افزود: در این راستا نیز دلایل منطقی وجود داشت که کار این مراکز آموزش، تربیت معلم و تاکید بر آموزش، بهبودی وضعیت آموزش و بازدهی آموزش است.
مولایی با اشاره به روند تبدیل مراکز تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: از این زمان بخش تحقیق و پژوهش نیز جایگاه خاص خود را پیدا می‌کند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: خوشبختانه با وجود بحث تبدیل اعضای هیأت علمی دانشگاه از مرتبه مدرسی به استادیاری، دانشیاری و استاد تمامی و همچنین رتبه‌های سالانه ای که اعضای هیأت علمی باید دریافت کنند و بحث توقف علمی اساتید، نیاز و دلیلی شده که پژوهش در دانشگاه فرهنگیان به صورت جدی تر دنبال شود.
وی تصریح کرد: باید تحقیق و پژوهش در زندگی اجتماعی ما و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم نمود اجتماعی پیدا کرده و ماحصل تحقیقات و پژوهش‌ها باید در زندگی کاری و اجتماعی ما نمود پیدا کند.
مولایی اضافه کرد: پیشنهاد من این است که یک بار دیگر مفهوم و معنای تحقیق و پژوهش را دوره کنیم و اینکه هدف از تحقیق و پژوهش چیست؟ و هدف از چاپ کتاب چیست؟ و هدف از چاپ مقاله در مجلات معتبر چیست؟
وی با بیان اینکه هدف پژوهش‌ها باید این باشد و این هست که نتایج و یافته‌های ما یا به یک مرتفع شدن نیازی منجر شود و یا تحقیقات ما منجر به تکنولوژی جدید شود.
مولایی تاکید کرد: پژوهش‌ها در حوزه دانشگاه فرهنگیان باید نخست در راستای رفع نیاز دانشگاه و دوم توسعه دانشگاه را در بر گیرد و سوم بالا بردن بهره وری و کیفیت کار در دانشگاه باشد.
وی متذکر شد: از همه پژوهشگران در دانشگاه‌های فرهنگیان سطح کشور می‌خواهم تا توجه و تمرکز پژوهش‌های خود را بر محور مسائل و مشکلات دانشگاه و راهکارهای رفع نیازها و بالا بردن کیفیت و سطح استانداردهای آموزشی در دانشگاه فرهنگیان باشد و متأسفانه در حال حاضر این فرآیند را در دانشگاه فرهنگیان یا ندیده یا کمتر می‌بینیم.
مولایی افزود: دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر بوشهر نیز در راستای آغاز حرکت بزرگ سایر دانشگاه‌های فرهنگیان در حوزه پژوهش کار خود را آغاز کرده است ولی تولیدات علمی ما در حوزه کتاب و مقاله تعداد قابل توجهی نیست.
وی اظهار داشت: دلیل نخست آن نیز این است که تعداد هیأت علمی‌های ما در این دانشگاه زیر ده نفر است و این در قیاس با سایر دانشگاه‌های فرهنگیان که هیأت علمی بالاتری دارند خیلی مشهود نیست و دلیل دوم آن نیز این است پژوهش‌های بیش از ۲۰۰ نفر اساتید مدعو ما در حوزه دانشگاه فرهنگیان به حساب نمی‌آید.
مولایی بیان داشت: از مسئولان حوزه پژوهش در پردیس‌های دانشگاه می‌خواهم که اگر موضوع پژوهش‌های اساتید مدعو دانشگاه فرهنگیان بوده باشد قاعده کار این است که بهره معنوی پژوهش آنها به دانشگاه فرهنگیان برسد و عنوان دانشگاه را در پژوهش‌های خود استفاده کنند و طبق مصوبات شورای پژوهشی دانشگاه، قطعاً دانشگاه نیز در فکر این خواهد بود که به تشویق پژوهشگران بپردازد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: هفته پژوهش نمادی از بزرگداشت، گرامیداشت، تشویق، اعلام نیاز و تهییج آن افرادی است که دستی بر پژوهش برای نوآوری و ایجاد یک کار خلاقانه در حوزه پژوهش که منجر به تولید علم بومی شود و نفع آن نه تنها به دانشگاه فرهنگیان بلکه به دانشگاه‌های دیگری که رشته‌های آموزش را ارائه می‌دهند کاربرد داشته باشد.
مدیرکل نشر و اطلاع‌رسانی دانشگاه فرهنگیان که به‌صورت ویدئو کنفرانس سخنران ویژه آئین تجلیل از پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر بود، اظهار داشت: پژوهش یک فعالیت جاری و ساری است و نباید فعالیت‌های ما به این هفته محدود شود.
مهدی نامداری با اشاره به پیشینه تربیت‌معلم در ایران گفت: از زمان تأسیس دارالفنون یک احساس نیازی به وجود آمد که ما معلم متخصص نداریم، افرادی که به‌صورت حرفه‌ای در این زمینه تخصص کسب کرده باشند، مهارت داشته باشند و آنجا اعزام گروهی از معلمان برای کسب مهارت در زمینه معلمی اتفاق می‌افتد و بعد در سال ۱۲۹۸ بحث تصویب و تأسیس دارالمعلمین در مجلس شورای ملی اتفاق افتاد.
نامداری ادامه داد: در سال ۱۳۰۷ بحث توسعه تربیت‌معلم رقم خورد و باز شورای ملی تأسیس دارالمعلمین عالی و شروع دوره تربیت دبیری را رقم زد و در سال ۱۳۱۷ شاهد توسعه ساختاری بودیم و نخستین قانون جامع تربیت‌معلم به وجود آمد که دانشسرای مقدماتی را در ۲۵ شهر تصویب و انجام شد.
وی اضافه کرد: در سال ۱۳۶۱ تقریباً فراگیری تربیت‌معلم به تمامی شهرها صورت می‌گیرد و بیش از ۳۵۲ مرکز تربیت‌معلم و دانشسرای مقدماتی در کل کشور ایجاد می‌شود و در سال ۱۳۶۸ قانون متعهدین خدمت و در سال ۱۳۸۸ ادغام مجموعه‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز تربیت‌معلم و ایجاد مجتمع عالی پیامبر اعظم (ص) صورت می‌گیرد و دو سال بعد دوره آکادمیک در تربیت‌معلم شروع می‌شود.
نامداری ابراز داشت: وقتی از پیشینه یکصد سال تربیت‌معلم در ایران سخن می‌گوئیم باید این پرسش را مطرح کنیم که آن دانش انباشته و تجارب زیست شده‌ای که مدون باشد و ما بخواهیم از آن استفاده کنیم؛ ما در سال ۹۱ بحث مدارس وابسته را شروع کردیم ولی هنوز به نتیجه نرسیده و آیا سوابق آن را می‌دانیم و این موارد برای ما مشخص نیست و در سال ۱۳۰۷ بحث تأسیس مدارس ضمیمه تربیت‌معلم در مجلس وقت تصویب می‌شود و متأسفانه ما هیچ سابقه‌ای از این مهم نداریم.
وی اظهار داشت: تغییر ساختاری مراکز تربیت‌معلم به مراکز و پردیس‌های دانشگاهی موجب رخداد یکسری اتفاقات خجسته شد و ما امروز ۳۱ جلد تاریخ تربیت‌معلم را در استان‌های کشور داریم و این یک گام فوق‌العاده مهم است.
نامداری اضافه کرد: در حال حاضر ۹۴ هزار و ۷۰۰ دانشجوی کارشناسی پیوسته، ۷۱۰ نفر دانشجوی کارشناسی ارشد، ۵۰ هزار مهارت آموز، ۸۵۴ نفر عضو هیئت‌علمی، ۱۸ رشته کارشناسی، ۱۳ رشته کارشناسی ارشد، ۹۹ مرکز و پردیس در کشور داریم.
وی با اشاره به حوزه پژوهش در ادامه افزود: هم‌اکنون ۲۶ نشریه فعال در کل کشور داریم و کلاً ۳۰ نشریه مجوز داده‌ایم که چهار تا از آن‌ها هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند، یک نشریه علمی – پژوهشی و سه نشریه علمی – ترویجی و نشریات علمی – تخصصی ما ۲۲ مورد و ۱۱۰ عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم.
نامداری تصریح کرد: این‌ها از برکات تبدیل مراکز تربیت‌معلم به پردیس‌های دانشگاهی و نظام دانشگاهی است و آن دگردیسی که در نظام تربیت‌معلم ما اتفاق افتاد، این برکاتش بود اما این برکات کافی نیست و شاید از لحاظ کمی رشد قابل قبولی داشته باشیم ولی از لحاظ کیفی به‌شدت نیازمند این هستیم که تحقیق و پژوهش کرده و با دید باز حرکت کنیم.
وی متذکر شد: اساس تصمیم‌گیری داده‌ها، آمار و اطلاعات درست است و اگر این موارد وجود نداشته باشد قطعاً حرکت ما صفر و به عدم است یا اینکه حرکت ما بسیار بسیار جزئی و با هزینه بالا خواهد بود.
مدیرکل نشر و اطلاع‌رسانی دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر آمار مقالات، مجلات تحقیقات تربیتی در دنیا را مشاهده کنیم رشد عجیبی بعد از سال ۲۰۰۷ دارد و اکنون بهترین تجربیات دنیا در عرصه تربیت‌معلم در حال رقم خوردن است.
معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در آئین تجلیل از پژوهشگران این دانشگاه اظهار داشت: در راستای ترویج و تقویت حوزه پژوهش در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر ما نشست‌های متعددی را در قالب شورای پژوهشی دانشگاه برگزار کرده‌ایم.
سید محسن محمدی گفت: تلاش کرده‌ایم که حوزه پژوهش نسبت به گذشته هر چه بیشتر فعال شده و در این راستا ظرفیت‌های واحدهای مختلف دانشگاه برای توسعه این امر را به کار بسته‌ایم.
محمدی بیان داشت: اساتید هیأت علمی و مدعو دانشگاه و همچنین برخی از دانشجو معلمان و کارکنان دانشگاه نیز بیشتر از گذشته و جدی تر به مقوله پژوهش ورود کرده‌اند و کارهای پژوهشی خوبی در حوزه چاپ کتاب و مقاله داشته‌اند.
وی هفته پژوهش را نماد عینی تکریم فعالان این عرصه دانست و افزود: در این راستا امروز از جمعی از اساتید، کارکنان و دانشجو معلمان پژوهشگر دانشگاه تقدیر می‌کنیم و دو کتاب از کتاب‌های تازه انتشار یافته اساتید دانشگاه رونمایی می‌شود.
معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی پردیس‌های استان بوشهر گفت: پژوهش زیرساخت، پایه و اساس پیشرفت هر جامعه‌ای است و تلاش خواهیم کرد که هر چه بیشتر در این راستا در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر حرکت کرده و فعالیت‌های علمی – پژوهشی بیشتری داشته باشیم.
کارشناس مسئول امور پژوهشی پردیس علامه طباطبایی در این نشست اظهار داشت: در آئینی که به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر برگزار شد، از دو عنوان کتاب برنامه ریزی توسعه گردشگری بندر دیلم اثر دکتر درویشی و نظام کاروزی اثر دکتر عربزاده از اساتید این دانشگاه رونمایی شد.
حیدر امیری گفت: در این آئین از ۱۵ نفر از اساتید هیأت علمی و مدعو پژوهشگر، ۴ نفر از کارکنان پژوهشگر و دو دانشجو معلم پژوهشگر برتر استانی و کشوری دارای تألیف و مقاله تکریم و تقدیر شد.
امیری بیان داشت: سخنران ویژه این آئین نیز دکتر مهدی نامداری مدیرکل نشر و اطلاع رسانی دانشگاه فرهنگیان از طریق ویدئوکنفرانس بود.
وی در ادامه متذکر شد: همچنین از دست اندرکاران حوزه پژوهش دانشگاه در شورای پژوهشی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.
در این آئین رئیس و معاون هماهنگی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر، سرپرست پردیس بنت الهدی صدر، معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی پردیس‌های استان، معاونین توسعه منابع و امور دانشجویی، دکتر بندری رئیس گروه پژوهش و کارشناسان حوزه فناوری اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، جمعی از اساتید و کارکنان دانشگاه حضور داشتند.